zaterdag 3 november 2012

boze geesten verdrijven

Toen ik bij mijn Twentse tante was, liet zij mij haar midwinterhoorn zien in de gang. Ik was wat teleurgesteld, aangezien ik een midwinterhorentje zag..., terwijl ik een enorm grote hoorn verwachtte. Dit baseerde ik op de vele gesprekken met de bezoekers die wij hadden gevoerd in TwentseWelle. Men sprak telkens over de prachtige akoestiek van de enorme hoorn die werd verkregen door boven een waterput te blazen.

Ik zag dat om dit horentje riet gedraaid was. Dit had ik ook gehoord van een meneer die mij wees op het vakmanschap van het maken van zo'n hoorn. De hoorn bestaat uit 2 helften uitgehold hout die werden verbonden met riet. Het riet werd om de 2 helften hout gedraaid en hield die op deze wijze bijelkaar.


Midwinter

Vanaf de eerste zondag in de Advent tot aan Drie Koningen weerklinkt in Twente het melancholieke geluid van de midwinterhoorn. Het oeroude gebruik stamt nog uit de tijd dat men in boze geesten geloofde. Met het blazen op de midwinterhoorn wilde men deze verdrijven. Later werd het gebruik gekerstend en gezien als verkondiging van de komst van het Christuskind.

canon van Ootarsum




Geen opmerkingen:

Een reactie posten