zaterdag 27 oktober 2012

Roma zigeuners in Enschede met hun overgrootmoeder

-->
Op de Enschedese markt kwamen wij twee vrouwen tegen, die licht beschaamd antwoordde dat zij geen Twentse rituelen kende: wij zijn zigeuners. Maar u woont toch ook in Enschede, ja antwoordde de vrouw mijn gehele leven al. We hebben wel een ritueel maar die is van ons zigeuners. Beide dames hadden een peuter in de kinderwagen zitten, waarschijnlijk moeder en dochter met kind. De moeder vertelde dat ze wel een ritueel hadden voor pasgeboren kinderen. Er wordt een foto van de overgrootmoeder opgehangen in de kinderkamer, die beschermt de pasgeborene tegen het onheil.


Fietsen door Enschede

Vandaag zijn wij op de Enschedes markt geweest op zoek naar nog meer Twentse rituelen.


lady Gaga in Twente


Vandaag zijn wij met de rituelenkar naar de markt in Enschede gefietst op zoek naar nog meer Twentse Rituelen:
 
Zoals bij alle Abrahams en Sara's wordt het huis versierd van buiten en wordt er een pop in de tuin gezet, waar het beroep of de hobby naar voren komt van de persoon die 50 geworden is. Als je veel hobby's hebt zie je die ook terug in de hoeveelheid aan poppen die er komen te staan in je tuin.

Het meest opmerkelijke ritueel vond ik het verhaal van de Abraham of Sara die door de slager geheel wordt gemaakt van vlees. De meneer en mevrouw die ons met veel enthousiasme vertelde dat zelfs de piemel met balletjes werden gemaakt van gehaktballetjes, verse worst en wat niet meer aan vlees. Allerlei soorten vlees worden verwerkt tot een prachtige Abraham of Sara waar lady Gaga nog een puntje aan kan zuigen.


Stiepelteken

Gisteravond was ik even op bezoek bij mijn tante in Hengelo in de gang voor de voordeur had zij een stiepelteken hangen. Mijn tante was zo aardig om het stiepelteken even te verplaatsen voor de foto. Stiepeltekens zijn versieringen die zijn aangebracht op een stiepel (uitneembare middenstijl in de niendeur van een Oost-Nederlandse boerderij). Het stiepelteken bestaat uit een vorm van een maalkruis of zandloper die in het hout is gekerfd of gegutst. De oudste stiepels zijn uit de 15e eeuw, toen men behoefte kreeg aan bredere deuren en dit vroeg om een extra stutpaal in het midden waartegen ook de grote deuren zich konden sluiten. Om zoveel mogelijk alle onheil (blikseminslag, brand en hekserij) uit huis te houden geloofde men in de sterke werking van deze tekens.

vrijdag 26 oktober 2012

Noaberschap

Vandaag in museum TwentseWelle bezoekers gevraagd naar hun rituelen. Veel verschillende varianten van bekende Twentse rituelen gehoord, maar waar iedereen het over eens is: zonder borrel geen ritueel!


Vlöggeln in Twente!

Vandaag hebben wij de Rituelenkar in TwentseWelle weer in alle glorie opgetuigd om de komende dagen in het museum bezoekers naar hun (Twentse) rituelen te vragen. Uiteraard hebben we ook de medewerkers van het museum gevraagd:

'Nee, nou nee, rituelen, nee die heb ik niet'. Maar zoals we wel vaker hebben gemerkt komen de verhalen pas los als je wat langer met mensen praat, zo ook deze keer: "Vlöggeln: 7 vrijgezelle mannen, of zijn het er 5?, met een regenjas aan, je weet wel zo een potloodventersjas, een sigaar, een gleufhoed op gaan hand in hand in processie, in een sliert naar de kerk. Iedereen sluit aan. Vroeger ging je ook door de huizen heen, voordeur in en achterdeur uit zingend: De heer is waarlijk opgestaan, haleluja!". Een medewerkster zong ons voor:


Pasen

Pasen wordt in Ootmarsum op bijzondere wijze gevierd. Overal in Nederland kent men traditionele paasgebruiken, maar vlöggeln doet men alleen in Ootmarsum. Het is een uniek gebeuren met tal van rituelen volgens een vast patroon. De oorsprong van dit bijzondere paasgebruik is in nevelen gehuld. Wel staat vast dat het zeer oud is. In de Overijsselsche Almanak voor Oudheid en Letteren uit 1840 staat het vlöggeln al vermeld. De algehele leiding over de paasgebruiken berust bij de poaskearls. Dit is een groep van acht rooms-katholieke ongetrouwde jongemannen, die in Ootmarsum geboren moeten zijn. Ieder jaar gaan er twee af en komen er twee bij. Men is dus vier jaar in functie, maar eigenlijk is men poaskearl voor het leven. Vanaf de eerste zondag van de vasten tot de eerste zondag na Pasen zijn zij druk in de weer, want er moet veel geregeld worden om alles volgens de traditie te laten verlopen. Op paaszaterdag wordt met drie ouderwetse boerenwagens op het Springendal hout voor het paasvuur gehaald. Men komt bijeen op het Marktplein. Veel inwoners van de stad gaan met de poaskearls mee. Even na zonsondergang rijden de drie met dennenhout opgetaste wagens - symbolen van God de Vader, Zoon en Heilige Geest -, elk getrokken door twee sterke trekpaarden, de stad binnen. Beide paasdagen beginnen met "de rondgang rondom de Wheeme". In alle vroegte trekken de poaskearls, samen met veel stadsgenoten, door de kleine straatjes van de binnenstad. Zij zingen dan afwisselend de twee eeuwenoude paasliederen "Christus is opgestanden" en "Alleluja den blijden toon". Het sonore geluid van de mannenstemmen klinkt haast mystiek in de ochtendstilte.

Vlöggeln

Aan het eind van de middag, op zowel Eerste als de Tweede Paasdag, wordt er gevlöggeld. Traditiegetrouw doen veel Ootmarsummers hieraan mee. De poaskearls komen samen op de Poaskamp, een weiland gelegen op de oostelijke helling van de Kuiperberg. Zij lopen al zingend, de vier oudsten voorop, één keer rondom het paashout. Vandaar gaat men naar het begin van de Grotestraat - niet ver van de vroegere stadspoort - waar de oudste poaskearl een sigaar opsteekt. Vervolgens legt hij een hand op zijn rug, de volgende poaskearl pakt deze en de rest van de poaskearls en vlöggelaars volgt. Zij trekken luid zingend de stad in. Steeds meer stadsgenoten en andere belangstellenden sluiten zich bij de rij aan. Hand in hand gaat de lange mensenslinger door de straten van Ootmarsum. Afwisselend worden de twee paasliederen gezongen. De voorzanger, die achter de Poaskearls loopt, zet in en iedereen zingt mee. Degene die de vele coupletten niet uit het hoofd kent, kan een paasbrief kopen met de tekst van de liederen. Zo trekt men volgens een vaste route door de binnenstad, rondom stiepels van huizen, en zelfs dwars door enkele cafés, waar voor de Poaskearls een borreltje geschonken wordt. Het vlöggeln eindigt op de Markt, waar de menselijke keten zich als het ware oprolt en ontbindt. Tot slot zingt men dan nog één keer de beide paasliederen, waarna onder luid hoera-geroep kinderen hoog in de lucht worden geheven. Op Eerste Paasdag wordt 's avonds op de Poaskamp het paasvuur ontstoken.


uit de canon van Ootmarsum