donderdag 11 november 2010

Ome John

'Dag huisje we zijn er weer... Dat is belangrijk, de geest begroeten die in je huis woont. Dan weet hij dat je er weer bent en kan hij zich rustig houden. Of als je op vakantie gaat en in een hotel kamer binnenkomt. Dan zeg ik altijd 'kamertje ik kom hier binnen en kom logeren voor twee weken'. Als het niet goed voelt, als er geen goede geest huist dan vraag ik een andere kamer.' Magda, van Chinees Surinaamse afkomst en bewoonster van Foe Ooi Leeuw, het Chinese ouderenhuis in de Bijlmer, houdt strak vast aan dit ritueel.

Binnen de Surinaamse gemeenschap zijn dit soort rituelen, om geesten gunstig te stemmen, wijdverbreid.
Ome John van Radio ZuidOost weet hier alles van. Wij zijn maar een klein cirkeltje binnen het geheel, maar de onzichtbare wereld, de demonenwereld is vele, vele malen groter. Ze kunnen je kwaad doen, maar ze beschermen je ook, tegen de buitenwereld.

Volgende week gaan wij een uitzending van Ome John bijwonen, dan gaat hij ons alles uitleggen over het ritueel van een nieuw huis binnen stappen, over het schoonmaken met 7 geesten water en het inwijdingsritueel.

Toeval bestaat niet! Ome John vraagt Nynke welk sterrenbeeld zij is: weegschaal. Ome John ook, 14 oktober is zijn verjaardag. Dat is precies de verjaardag van het zusje van Nynke dat 5 jaar geleden is overleden. 'Jullie zijn op een missie met dit project', zegt Ome John.

Ome John heeft voor mij ook een Loekoeman geregeld, met hem maak ik binnenkort een afspraak. Maar een Loekoeman is alleen een ziener. Als er iets is moet ik naar de Doeman...

Ome John

1 opmerking:

  1. Lieve Ome John ik heb iemand nodig die voor mij a.u.b.kan kijken en roep om hulp omdat
    het erg belangrijk is en zeer goede ervaringen heb hiermee,ik ging vroeger ook naar een loekoeman,
    maar ben dat contact/adres verloren/kwijtgeraakt,en volgens mij heette deze heer blinker in bijlmer
    ik wil heeel graag in contact komen.Zou u mij kunnen helpen me Email is cabalt@tiscali.nl

    BeantwoordenVerwijderen