maandag 11 april 2011

Puk naar de dierenhemel

Vandaag zijn wij weer op stap geweest met de Rituelenkar.
Op weg naar de markt op het Anton de Komplein kwamen wij Jaap tegen. Jaap vertelde ons het ritueel dat hij heeft uitgevoerd voor zijn trouwe kameraad: Puk. Puk was een vogeltje dat 11 jaar bij hem thuis woonde. Toen hij overleed heeft Jaap hem in een stuk stof gewikkeld en samen met een vriendin hebben ze Puk zijn laatste eer betuigd en hem begraven in de tuin. Ook heeft Jaap een soort afscheidsbrief gemaild aan al zijn vrienden en bekenden met een foto van Puk :

Lieve allen,

Puk zal voortaan zingen voor de engelen.
Eergisteravond kort na mijn thuiskomst is mijn lieve huisgenoot doodgegaan.
Altijd, elf jaar lang, was hij een trouwe wachter, vaak begroette hij mij bij het wakker worden of bij mijn thuiskomst.
Ik zal mij zijn vrolijke gefluit blijven herinneren.

Puk zingt nu voor de engelen.

Jaap















Later viel ons op dat op de markt erg veel mannen lopen met vogeltjes in kooitjes. Dit ritueel komt uit Suriname waar men zangwedstrijden houdt met de twa twa's. Dit wordt nog steeds gehouden in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Utrecht in de maanden juli en augustus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten